Tuesday, December 20, 2011

20:e december.

Sug på det datumet litegran. Dan före dan före dan före dopparedan på Maui kan innebära kalasvindar och vindsurfing av världsklass! Långt från bister vinter och juletid hemma i Sverige. Den enda snögubben jag sett är en uppblåsbar i båten som gör reklam för Mama's Fishhouse vid Kuau. Ska ta en bild på den. Jag har sett mer än en, ok, men denna är nog lite mer malplacé än de övriga. All form av juldekoration är för övrigt en smula bisarrt härnere. Vid köpcentret Kaahumanu inne i Kahului har dom varje år en tomte som barnen kan få sitta hos en stund, allt enligt amerikanskt snitt. För två år sedan hade de en välgödd vykortsliknande tomte med världens skägg, som jag själv funderade på om han helt enkelt inte var "the real deal". Årets glädjespridare är en påtagligt utmärglad äldre herre med tvivelaktig skäggväxt. Krävs ett oerhört lättlurat barn för att köpa det hela.
Nämnde det i en tidigare post, har inte upplevt så pass ostadigt väder här tidigare decembermånader. Rejält med vind som sagt och en hel del regn. Visserligen soligt och fint utmed kusten under dagen, men emellanåt en skur. Längre upp på berget ser det dock konstant grått och murrigt ut. Är man riktig soldyrkare går det i princip alltid att hitta sol nånstans på ön även vid litet sämre väderlek. Idag, som många andra dagar såg det soligt ut på Mauis södra och västra sida till exempel.

En del seglare och surfare använder shorty, främst när det inte är soligt och därmed lite kyligare, men vattnet är riktigt behagligt att jag tycker ett par boardshorts och en ngt tjockare rashguard räcker gott och väl. Nu har jag visserligen blivit förkyld så jag lämnar resonemanget därhän... Hoppas känna mig fräsch imorgon, det blåser varje dag och imorgon samt lördag ska det blåsa riktigt bra, iallafall enligt windguru.

Lite bilder från dagen till sist. Enjoy!
Mitt nya Fire 4,7 som jag hoppas får testa, kanske imorgon på Ho'okipa. Något speciellt med nya segel ändå!
Cheeseroll! Inte varje dag man ser sådana längre. Idag såg jag två, av samma seglare, hoppas Facebook hjälper mig med namnen eftersom jag inte känner alla personligen.
Tyckte den här blev ganska cool, den grå bakgrunden är ett rejält regnbälte strax utanför kusten. Ett par minuter minuter senare kom regnet in och även denne seglare med bruten mast.
Victor Fernandez med skön bomhantering. (4,2m2)
Colin med ursnygga Firelight
Brawzinho nere på Lanes i en av sina beryktade monsterbakåtloopar. Störd koll... Har förresten en grym dubbel på bild. Kanske lägger upp den senare.

No comments:

Post a Comment