Wednesday, December 21, 2011

Segling på Ho'okipa.

Nu fnyser kanske en del av er som tycker Ho'okipa är busenkelt, som inte missar en stagvändning eller helikoptertack, som seglar 100 dagar om året etc. Äh, ingen big deal eller liknande. Segla Ho'okipa liksom...! Men idag gjorde jag det! Det var först och främst ingen stor dag, de största vågorna var max logostorlek. Det var byigt och folk använde 4,2-5nånting. Som en av de större på vattnet tog jag mitt FireLight 5,5 m2 och 90 liters bräda. Senast jag seglade här var 1997, det är ett bra tag sedan. Hur som helst så riggade jag upp och begav mig ut utan bekymmer. Tog en stund att känna in mig på stället och bygga lite självförtroende, men efter en stund så. Det lurigaste är att pricka fel mellan set'en på väg ut och bli uppäten av en tvättmaskin. Det är fantastiskt att se hur proffsen läser av vågorna, hittar sin position, pumpar sig över vågkammen utan en vindpust etc...

Utöver Sverige så jag knappt seglat någon annanstans än just på Maui och det är inte jättemycket totalt sett. Senaste vintrarna har det knappt blåst något, kanske ett par dagar varje december, men inte tillräckligt för att bygga självförtroende och få lite rutin i vågor. Hemma i Abay kvittar det hur mycket det blåser och hur stora vågorna blir, det blir liksom aldrig otrevligt. Maui på vintern är en annan sak... Oväder i norra Stilla havet skapar berg till vågor som, när det grundar på, reser sig väldigt och skräckinjagande. Vintersegling på Maui är synonymt med lättvind och att möta ett långväga svall som börjar få kontakt med revet ger åtminstone mig en adrenalinkick och magknip, på samma gång.

Passadvindarna skall hålla i sig inpå nästa vecka. Väldigt annorlunda mot tidigare år. Och väldigt kul! Blir dessvärre inte lika mycket vågsurfing som jag tänkt, bäst att råda bot på det och gå upp tidigt imorgon.

Jo, en sak. Att få segla tillsammans med några av de bästa seglarna i världen, hur coolt är inte det då? Två vågor framför mig smaskar Mark Angulo iväg en Mutant till exempel...

Lite bilder från dagen;
Hot Sails FireLight-
Kuau action.
Sköldpaddsnäste nedanför livräddarskjulet i Ho'okipa.

Avslutar med en tomte.


No comments:

Post a Comment