Monday, January 12, 2009

En perfekt måndag.

Måndagar är måndagar. Jag har hunnit uppleva drygt 1650 stycken och idag var en av de bättre av dem. Gick upp tidigare än vanligt, då jag hörde Frippe skaka liv i Foppa. Surfing i Paia Bay stod på schemat. Riktigt bra, knappt 2 timmar på vattnet och en godkänd våg som blev dagens bästa. Frippe fick en kanonfin våg och var mer lyrisk över detta än vad hans son är över sina Spindelmannenleksaker! Foppa fick ett par rides med. Det var inte helt lätt att ha koll på varandra när vågorna var överallt och storleken dessutom rejäl. Johan och Kate från Götet var förresten också närvarande. Vissa vågor var riktigt jäkla stora, tillräckligt för att inte jag skulle paddla in på dem. Det var inga set att tala om utan hela Paia Bay var som ett bubblande kaos. Riktigt kul förmiddagssurf!

Ho'okipa.

Hawaii's norra kuststräcka har börjat visa sig från sin rätta sida för säsongen, vilket innebär stora svall och således stora vågor. Idag var en av de fetare dagarna sedan jag kom hit den 12 dec. Det har visserligen varit ett par fina dagar med rejäla vågor (mast+) på Ho'okipa, men det är inte förrän hittills som det riktigt pumpar på. Det ryktades och hoppades på att tow-in tävlingen på Jaws skulle gå av i veckan, men det blåstes av idag läste jag på tävlingens hemsida. Anledningen var fel vind och att de hellre väntar till säkrare förhållanden. Dock kommer Jaws eller Peahi som det egentligen heter få 20+ fots svall (hawaiian), vilket brukar innebära framsidor på vågorna som är minst det dubbla i fot på framsidan, dvs mellan 40 och 60fot, med andra ord chans på vågor som är 20m höga. Och dessa surfar dom i! Sjukt och helt fantastiskt på samma gång!


Ett par timmars plåtning med solen på vänster axel är inte att rekommendera för övrigt.

Imorgon blir det roadtrip till Hana som ligger på Mauis östra sida. Många gånger omtalad som USA's vackraste vägsträcka, till och med en av världens vackraste, så förväntningarna är inte alls skyhöga. Foppa hänger på så det blir kul med sällskap. Måste läsa in mig lite ikväll så inget missas. Det blir en dag utan bräda, vilket känns helt ok efter dagens fina våg.

Till sist vill jag uttrycka min beundran för alla dessa grymma surfare som ger sig ut i ruskigt stora vågor och hanterar det. Här följer två hellriders!


No comments:

Post a Comment