Monday, January 05, 2009

Roadtrip - Kahului till Lahaina

Måndag och lite halvpanik över att jag bara har 10 dagar kvar på Maui, för den här gången skall jag tillägga, fick mig att vilja köra den fina kuststräckan Kahului-Lahaina på öns nordvästra sida. Litet stop på Safeway för lite käk och Aloha Maid (svingod icke kolsyrad dryck i flera smaker). Vägen är en riktig upplevelse då den ringlar sig upp på berget utmed havet. På vissa avsnitt är vägen bara tillräckligt bred för en bil och utan direkta skyddsräcken på passagerarsidan blir det ganska spännande, till och med i krypfart. Kors här och var vittnar om frivillig eller ofrivillig lufttur nedför berget. Nej, så farligt är det inte att köra här, under veckans alla dagar åker mängder med turister i hyrbilar den spektakulära bergsvägen.

Här på öns nordvästsida finns en del farmer och kossor betar förnöjt det gröna gräset med fantastisk utsikt över Stilla havet. Dessa kossor kan inte klaga alltför mycket över tillvaron, de slipper ju vintern inte minst.

Jag startade ganska sent på dagen och nån timme innan solnedgången hade jag bara hunnit till Honolua Bay som för övrigt är mest känt för sitt surfbreak. Honolua producerar en fantastisk högervåg som är erkänd som ett av världens bästa vågsurfingställen, särskilt då ett rejält svall drar in över öarna. Inget för mig, eller jo, kanske idag, då det var lagom pyttelitet för min smak. Vid ett svall är det proppat med overkligt duktiga surfare.

Vissa smala avsnitt med god utsikt neråt...

Kossan, Stilla havet o blåsten.

Kahakuloa head.
Min Maui cruiser.

No comments:

Post a Comment